fredag den 3. juli 2015

Friteret hyldeblomst

 
 
Så kom der endnu en af de mange lovede opskrifer med hyldeblomst.
der er flere på vej og håber jeg kan nå at lægge opskrifterne ind på bloggen før sæsonen for hyldeblomster er ovre men, jeg har desværre lidt problemer med billederne....

håber snart det klare op så jeg kan tage billeder af det hele.

Det var slet ikke i mine tanker at jeg ville lave friteret hyldeblomster men da jeg fortalte min kæreste om mit lille projekt, sagde han straks friteret hyldeblomst. her hjemme har det kun været mig der har spist dem men, han fik spist en del af dem og det samme gjorde vores datter.

Jeg vil dog sige at man nok bare skal lave dem som en lille snack og ikke som en stor dessert. det kan nemlig hurtig blive lidt for meget.



Friteret hyldeblomst

1æg
lidt salt
2tsk sukker
7 spsk hvedemel
ca. 1 dl mælk
1/8 vanillestang
olie til friteringen
flormelis
ca. 15 små klaser hyldeblomst


tag vanillen ud af vanillestangen og tag halvdelen af sukkeret og kør vanillekornene ud i så det er helt blandet med sukkeret.
gem vanille stangen. evt til vanille sukker eller brug den næste gang der skal laves marmelade.

kom æg, salt, sukker og vanille op i en skal og pisk det sammen.
derefter kommes hvedemelet op i og blandes til det ligner en dej.
tilsæt mæklen lidt af gangen til det hår en tyk pandekage konsistens så det kan sidde på hyldeblomsten.

kom olie i en gryde ca. 3-4 cm op fra bunden og varm det op. OBS gå aldrig fra en gryde med varm olie....!!!

test om olien er varm nok ved at dryppe lidt af dejen ned i. hvis det syder omkring dejen er olien varm nok.
hold i stilken på hver hyldeblomst og dyp dem i dejen så alle blomsterne har fået dej på sig.
lad lidt af det overskydende dej dryppe af før de kommes i olien.

lad blomsterne blive lysbrune før de vendes.
fortsæt til de alle er stægt

jeg kan godt li når de er sprøde så jeg drypper dem lidt af før de kommer i den varme olie men hvis man heller vil af dem tykke og fyldt med dej så skal man bare lade være med at dryppe dem af.

prøv dig frem til det du bedst kan li.

lad dem dryppe af på et stykke fedtsugende papir før de anrettes og drysses med flormelis.

1 kommentar:

  1. God idé, det vil jeg prøve :-)
    Min mor plejer at klippe blomsterne af hyldeklaserne og putte dem i enten pandekagedej eller vaffel dej - det smager dejligt :-)
    Nå det må vente til sommer.

    Nu ønsker jeg en glædelig juletid :-)

    SvarSlet