tirsdag den 13. november 2012

Roulade med hindbær mousse



Roulade med mønster :)
 find dit eget mønster og overrast dine gæster med en anderledes oplevelse af en roulade :)

Det gode ved denne roulade er at den ikke er så sød som dem man laver af fragilite bunde.

man skal være OBS. på at det mønster man laver bliver lidt bredere når den er bagt.

Dejen: 
3 æg (stuetemperatur)
200 g. sukker
120 g. hvedeml
2 tsk. bagepulver
2 tsk. vaniliesukker
(hvis man ønsker en mørk bund kommes der
3 spsk. kakao i istedet for vanillesukkeret.)

hvis du har glemt at tage æggene ud så de kunne blive tempereret så gør som jeg, tag æggene ud og kom dem i en skål. sæt skålen ind under den lune vandhane :) der går nok 8-10 min før de er tempereret :)

Slå æggene ud i en skal, jeg plejer at brug min røremaskine men en skål og et piskeris er godt nok :)
pisk æggene i ca. 33 min så de skummer og tykner lidt, så kommes sukkeret i lidt af gangen.
når æggemassen er pisket stift, kommes bagepulver og vanille i og piskes godt rundt i massen. tag hvedemelen og sigt den i massen og rør det rundt forsigtigt eller vend det i massen med en dejskraber.

hvis du vil have mønster på din roulade skal du tage lidt af dejen fra og farve den med pastafarve. pasta farve bruges til kager og kagepynt det er tykkeret end alm. frugtfarve som vi køber i alm dagligvare butikker.

hvis du har lyst til at lave det mønster jeg har på min roulade tages 3 spsk. dej fra til hver farve.
kom dejen i en lille skål og kom lidt af den ønskede farve i:)
skab dit eget mønster.

Jeg kom den farvede dej i en sprøjtepose men man kan godt bruge et krammerhus af bagepapir:)
læg et stykke bagepapir på en bageplade og lav dit mønster oven på dette.
når du er færdig med mønsteret kommes resten af dejen over forsigtigt så mønsteret ikke ødelægges.
jeg klattede dejen ud med en ske når det meste af overfladen på mønsteret var dækket smurte jeg stille og roligt dejen ud.

Bag dejen på 250* i ca. 6-8 min.

Til denne roulade brugte jeg en hindbær mousse men valget er dit:)

300 g. frosne hindbær
3 spsk. flormelis
2 tsk. vanillesukker
2 dl. yoghurt
5 dl. fløde
5 blade husblas

Kom hindbærne, flormelis og vanillesukker i en lille gryde og kog det igennem i 3 min.
herefter kan du vælge om du vil si hindbær væsken eller lade kærnerne blive i.
udblød husblasen i koldt vand i 5 min. tag en kasserolle og tag et par spsk. hindbær saft sammen med husblasen og varm det op. husk at husblads ikke nå blive for varmt. så sæt den på den laveste varme.
rør rundt til husblasen er smeltet.

kom husblasen i hindbær væsken mens der røres rundt.
lad væsken køle lidt af før den blandes med yoghurt. pisk fløden og vend den i hindbær massen :)

kom et jævnt lag af hinbær moussen ud over bunden og rul den sammen.
nu vil dit mønster komme fram:)

















2 kommentarer: